Gretardált

2022.05.22

"Az úgynevezett realizmus gyakran mesterséges, csinált, köznapi és unalmas; a filmben nem a realitás a döntő, hanem az, amivé a képzelet alakítja a látottakat." - Charlie Chaplin

Röviden be tudnál mutatkozni? /Pár szóban tudnál mesélni magadról?

Grétának hívnak, nagyon sokan csak Gretardáltként ismernek, vagy annak a tiktokos csajnak, akin állandóan maszk van. Nem közvetítek túl sok privát információt magamról a közösségi platformokra, ami szerintem így van rendjén. Viszont amit szívesen megosztok magamról, az a művészethez való kötődésem, szeretek alkotni és ezzel kifejezni magam legyen szó rajzról, festményről vagy esetleg zenéről. A személyiségemet a műveim tükrözik vissza.

Hogyan csöppentél bele a művészek világába? Mikor volt az első olyan gondolatod, hogy te ezzel szeretnél foglalkozni?

Sosem volt számomra egy választó gát, amikor eldöntöttem, hogy 'na, akkor én most művész leszek'. Egészen kicsi korom óta rajzolok, és magától jött az, hogy én ennek szeretném szentelni az életem.

Milyen munkamódszerrel dolgozol? Milyen alkotói utat jártál be mostanáig?

Rengeteg elképzelésem van, viszont csak a 'kiváltságos' gondolatok kerülnek vászonra. Az, hogy melyik gondolatom valósul meg, olyan, mint a szerencsejáték. Valamelyiket kisorsolom. Vannak rögtönzött művek is. Nem vagyok kiszámítható. Szerintem nem kell mindennek pontosan úgy történnie, ahogy azt valaki elképzeli.

Az utam pedig rendkívül kesze-kusza. Sosem jártam tanárhoz, vagy segített más abban, hogy eljussak oda, ahol most vagyok. Gyakorlás. Undorítóan sok gyakorlás vezetett el ide. Szinte az összes stílusban alkottam, legalább csak érintőlegesen, hogy megtapasztaljam mi tetszik és mi nem. Még mindig nem érzem azt, hogy tökéletes lenne az, amit csinálok. Dehát a jó pap is holtig tanul.

Több munkafolyamatot is te végzel el egy-egy projekt során, de mégis, mi az, ami a legközelebb áll hozzád? Hogyan definiálnád magad?

A kedvenc részem mindig is a részletek voltak. Amikor már majdnem kész van az egész, viszont még hiányzik róla valami. Aztán hozzáadom azokat a bizonyos 'valamiket', és mintha egy másik mű lenne. Szeretem nézni, ahogy már egy majdnem kész dolog is átalakul. Lehet ez másoknak nem tűnik fel, de nekem nagyon. Nem mondanám magamra, hogy maximalista vagyok, viszont szeretek arra törekedni.

Hogy határoznád meg a saját stílusod? Nehéz volt megtenni az első lépéseket?

Gréta stílus. Egyszerűen nem tudok rá jó szót kitalálni, nem érzem azt, hogy bármilyen irányzatra is hasonlítana. Néha még én is meglepem magam, mert van, hogy eltérek a magamhoz képest megszokottaktól. Az első lépések mindig nehezek. De ha megvannak, már lehet tovább haladni.

A technikai oldalról beszélhetünk? Milyen technikákat, eszközöket alkalmazol a projektjeid során? Jelenleg milyen felszereléssel dolgozol?

Már majdnem 3 éve egy Wacom Intuos rajztáblám van, amit nagyon szeretek, sosem hagyott még cserben. A táblának nincs kijelzője, ezért az asztali gépemhez van hozzákötve, ami eredetileg gaming célokat tölt be, de rajzoláshoz is tökéletes. Programnak pedig Photoshopot használok.

Ha papíron rajzolok, akkor Faber-Castell Polychromos színes ceruza szettet használok, ami nekem nagyon bevált, szépen lehet vele dolgozni.

Amikor szökőévente festek, akkor pedig a jó öreg tempera készlet kerül elő.

Mindenki számára mást jelent az inspiráló szó. Te hogyan tudsz vele azonosulni?

Számomra az inspiráció egyfajta hullám. Lassan érkezik, de hatalmasra tudja kinőni magát. Ha megüt egy ilyen inspirációs hullám, akkor azon nyomban elő kell vennem a felszerelést, és valamit csinálni.

A művészetben nagyon fontos az inspiráció. Te miből inspirálódsz, mik azok a dolgok, amik téged megihletnek?

Ha másokat látok alkotni, akkor nekem is megjön a kedvem. Szeretem nézni, ahogy mások dolgoznak, sok mindent lehet tanulni tőlük, és nekem is megjön a kedvem.

Hogyan választasz témát, honnan meríted az ötletet az alkotásaidhoz? Mi alapján választod meg azt a témakört, amivel aztán hosszabb távon foglalkozol?

A témákat mindig szeretem a természet köré építeni. Szeretem a természet motívumát, mindenhol próbálom feltüntetni ezt, akár egy aprócska virág formájában is. Az ellentéteket is kedvelem, például az élet-halál, a sötétség-világosság szembenállását, de színekben is szeretek gondolkodni, például egy alkotáshoz csak egy bizonyos színt használok. Ezek közül szoktam válogatni.

Az ösztönösség mennyire jellemző a munkáidra? Hogyan kezdesz hozzá egy-egy alkotáshoz, le tudnád írni a folyamatot? Mire van szükséged az alkotáshoz?

Ha van a fejemben egy gondolat, azon sokat agyalok. Eltervezem pontosan mi hol lesz, és csak aztán fogok neki. Viszont ha egy hirtelen jött ötletről van szó, akkor csak jön magától. Minden amire szükségem van, az zene, nyugalom és egy bögre kávé.

Mivel kell leginkább "megküzdened" az alkotás során?

Azzal, hogyha valamit elrontok, ne adjam fel. Sajnos hajlamos vagyok arra, ha valami nem sikerül, akkor pihentetem. De erről már elkezdtem leszoktatni magam.

Melyik részét szereted leginkább a munkáidnak? Mit szeretsz a legjobban alkotni?

Nem igazán tudnám ezt pontosan behatározni. Ha elkap a lendület, az a kedvenc részem. Amikor mindent ki tudok zárni, és csak az van, amin dolgozok. Ez a legnagyobb fless.

Munkáid stílus szempontjából feltűnően eltérnek az itthoni fő csapásirányoktól. Mihez tudnád leginkább hasonlítani a művészetedet? Tudatosan alakítod saját stílusodat?

Nem tudom mihez hasonlítani. Nem találkoztam még hasonlóval. Aminek nagyon örülök. Biztos vagyok benne, hogy más is alkot hasonlóan. Már nem lehet újat teremteni. Mindig szerettem volna egyedit alkotni, szóval mondhatom, hogy tudatosan csinálom azt, amit.

Tudnál arra példát mondani, ahol a véletlenszerű felismerések befolyásolták az alkotásaidat?

Biztos vagyok benne, hogy nem egyszer volt ilyen. Konkrét példát nem tudok, de rengetegszer megesett velem, hogy valamit elrontottam, aztán mégis jobb lett mint az elképzelt. Néha kell ilyen is.

Most éppen min dolgozol? Milyen téma érdekel? (Jelenleg milyen témák foglalkoztatnak?)

Jelenleg egy hatalmas békás festményen dolgozok. Ez ragadott meg. Emellett, hogy a fényeket és az árnyalatokat gyakoroljam, belekezdtem valamibe. De ez egyenlőre titok. A közeljövőben szeretnék a színekkel játszani, és van egy nagyobb projekt tervem ezzel kapcsolatban.

Te hogyan szoktál szórakozni, mit jelent számodra ez a fogalom?

Számomra a szórakozás az nem feltétlen a bulizást jelenti, vagy az olyan dolgokat, amiket általában az emberek ehhez a fogalomhoz társítanak. Nekem az is szórakozás, ha csak lefekszem egy kicsit és bámulom a plafont, miközben szól a zene. A kikapcsolódás sokszor köthető a zenéhez. Zongorázok egy kicsit, szerencsétlenkedem a gitáron, eléneklek valamit. Vagy leülök a gép elé, és játszok egy kicsit. Természetesen ide sorolható a rajzolás is.

Van-e olyan alkotás, esetleg elismerés, amire különösen büszke vagy?

A legnagyobb elismerés számomra az, ha portrét rajzolok, és az, akiről készült a kép, látja, esetleg hozzá szól és meg is osztja. Hihetetlenül felemelő érzés. Ezekre vagyok a legbüszkébb.

Milyen elvárásoknak kell megfelelnie azoknak, akik művészként szeretnének boldogulni a jövőben?

Magabiztosnak kell lenniük. Ez nem csak a jövő művészeire igaz. Mindenkire. Lehet, hogy nem a legkiemelkedőbb az alkotásod, de ha azt magabiztosan elő tudod adni, és el tudod adni az embereknek, akkor sokkal sikeresebbnek fogod érezni magad. Az egyik, ha nem a legfontosabb pedig az, hogy soha, de soha ne hasonlítsa senki magát máshoz.

Az elmúlt két-három évben mi volt számodra a legdrasztikusabb, a téged leginkább igénybe vevő váltás az életedben?

A legmeghatározóbb fordulat az életemben, az egy szakításhoz köthető. Az befolyással volt a lelkemre, a testemre és a művészetemre is. Rövid távon szörnyen hatott rám, viszont hosszú távon szerencsére teljesen pozitív irányba terelt, és rendkívül hálás vagyok magamnak azért, hogy nem használtam magam ellen a történteket. A mai napig életem legrosszabb időszakának könyvelem el, nagyon sok butaságot követtem el, itt lehet a legrosszabbra gondolni, viszont kijöttem belőle. Most pedig az vagyok, aki.

Hogyan emlékszel vissza a kezdeti szárnypróbálgatásokra? Vissza szoktad nézni a még lelkes "amatőrként" készített munkáidat?

Nagyon szeretem visszanézni, hogy hol kezdtem. Valamikor felnevetek, és a fejemhez kapok, vagy csak rázom a fejem. De ha azok a munkák nincsenek, akkor a mostaniak sem.

Milyen tartalmakat fogyasztasz legszívesebben szabadidődben?

A sorozatos időszakomat felváltották a könyvek (de azért a Marvel filmeket/sorozatokat megnézem). Sajnos a szabadidőmet jól kell elosztanom, így már a könyvek is háttérbe szorultak. Helyette olyan dolgokat fogyasztok, amiket valami más mellett is lehet. Ezek pedig a videók. Szeretem a véleménykifejtős tartalmakat, amiket már inkább csak podcastként hallgatok, hogy mellette tudjak csinálni valamit.

Hogy látod a művészethez való viszonyulását az embereknek?

Én azt veszem észre, hogy az emberek egyre jobban közelednek a művészethez. Ez lehet sokaknak nem tűnik fel, de én nagyon örülök ennek. Egyre több fiatalt látok érdeklődni a művészet iránt, és ez felemel. Természetesen mindig vannak kivételek, és nem mondom, hogy hirtelen mindenki megtért és hatalmas művészlélek lett, viszont sok kis művész palánta jelenik meg.

Szerinted a művészet jobb eszköz a kapcsolatteremtéshez?

Abszolút. Ez már egy elég széles témakör, amiről el lehet beszélgetni, esetleg vitatkozni. Közelebb hozza az embereket.

Miben látsz hasonlóságot vagy éppen különbséget a különféle országok művészeit vagy az általuk kiváltott reakciókat illetően?

Szerintem ezt nem lehet országokra bontani. Inkább egyénekre. Az egyén pedig mindig különbözik. Ahány ember, annyi vélemény.

Hogy látod az artisztika lehetőségeit a virtuális térben? Létrehozhatunk-e olyan tereket, ahol egy virtuális identitás képes a saját művészi tartalmát közvetíteni?

A virtuális tér egy tökéletes hely erre. A művész támogatja a művészt. Sok oldal éleződött ki kifejezetten csak arra, hogy ennek teret adjon.

Saját bevallásod szerint mennyire vagy kritikus a munkáddal szemben?

Nagyon. Magammal mindig szigorú vagyok. A műveim elsősorban magamnak készítem, szóval magamnak is szeretnék megfelelni.

Van valamilyen speciális módszered a felkészüléshez?

Véleményem szerint nincs. Vagy ha van is, akkor egyén függő.

Optimista embernek tartod magad?

Inkább realistának.

Van-e olyan személyes mottód, ami jól jellemez és szívesen osztasz meg másokkal?

Van egy nagyon egyszerű mottóm, amit mindenkinek mondok. Le kell sz*rni. Én nem foglalkozom a kicsinyes dolgokkal, mert túl értékesnek találom az időt erre. Van egy bizonyos 'idgaf' hozzáállásom.

Minden alkotó általában meg tud nevezni legalább egy olyan személyt, akit a mentorának tart, aki nagy hatással volt rá. Mesélnél erről Te is egy kicsit?

Vincent van Gogh. Annyi mindent tudok köszönni annak az embernek. Egyszerűen gyönyörű és meg nem értett lelke volt. A művészete és az élettörténete is nagy hatással volt rám. Nagyon nagyra tartom, egy rendkívül értékes ember volt.

Miképp hat a szociális kapcsolataidra az életmódod? Honnan van ennyi energiád ennyi mindenre?

Alapból nagyon introvertált típus vagyok. Nem nagyon mozdulok ki itthonról, ha pedig mégis, akkor sem azért, mert nagyon mehetnékem van. De emiatt nincsenek rossz kapcsolataim másokkal, és teljesen megvagyok azokkal, akik vannak nekem. Az, hogy honnan van ennyi energiám. Sehonnan. A nap minden percében fáradt vagyok, de hát az élet az ilyen.

Hogyan bővült, szélesedett a palettád?

Ahogy az idő múlik, az ember egyre több dolgot tapasztal meg. Ezeket a tapasztalatokat pedig felhasználja.

A következő félév milyen munkákat tartogat a számodra?

Valószínűleg és remélhetőleg sok megrendelést, de emellett a nagy projektem, valamint vállalható alkotásokat kell készítenem a portfóliómhoz.

Mi az, amit senki nem gondolna rólad?

Mindig igazam van. Nagyképűnek hangzik, viszont ez tényleg mindig így van.

Ma is úgy látod, jól döntöttél, hogy ezt az utat választottad?

Minden okkal történik. Ha nem választom ezt, akkor most én nem én lennék.

Ha lehetne egy szuperképességed, akkor mit választanál?

Megállítani az időt, úgy, hogy csak én tudjak benne mozogni. Jó Marvel szuperhős lennék.

Ha bárhova elutazhatnál hová mennél el legszívesebben?

A Skandináv országokba és Kanadába. Vonz az Észak.

Tervező, célokat kitűző művész vagy, vagy bízol a sorsban, hogy mindig minden úgyis a megfelelő pillanatban fog elérni?

Inkább hosszú távra tervezek. És tudom, hogy a sorsom én alakítom, szóval semmit sem bízok a véletlenre vagy a szerencsére.

Hogy képzeled el az életedet 10 év múlva?

Nem tudom, hogy hol leszek, vagy mit csinálok majd. Csak annyit szeretnék, hogy boldog legyek, és legyen okom büszkének lenni magamra.

© 2022 V Christian. Minden jog fenntartva.
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el