
Ádám Anna
"Az alkotó aktivitás, a találékonyság, leleményesség és gyors felfogóképesség akkor jut csúcspontjára és kap kitűnő lehetőséget a gyakorláshoz, ha gondolatainkat megragadja egy bennünket érdeklő feladat megoldásának keresése." - B. A. Korgyemszkij
Mesélnél egy kicsit magadról? Mióta foglalkozol művészettel?
Sziasztok! Ádám Anna vagyok, kecskeméti tervezőpalánta, aki épp most próbálja kibontani szárnyait. Mint sokan ezen körökben, én magam is amióta az eszemet tudom rajzolok, festek. Illetve, szobrászkodtam és tűzzománcoltam is.
Mióta készítesz ruhákat, kiegészítőket? Mi a legnagyobb inspirációd?
A gyermekkori szimpla illusztrációk készítésétől eljutottam a tényleges tervezésig, mikortól ruhákat kezdtem el tervezni és kivitelezni. Az első ilyen ruhát 14 évesen készítettem el, de kisebb méretben már korábban is varrtam kézzel. Mindig másból és másból merítek ihletet, bár jelenlegi ruháimnál, fontos szempont a funkcionalitás, hogy ténylegesen tudjam én, vagy akinek készítem hordani az elkészített darabokat.
Mit tanulsz? Mi a hosszú távú célod a megszerzett tudással?
Jelenleg a Budapesti Metropolitan Egyetemen tanulok textiltervezést, majd tovább szeretnék tanulni és mesterképzésen is részt venni. Hosszútávú célom, hogy tervezői munkát végezhessek a jövőben.
Jellegzetes vizuális világot alakítottál ki. Személyes élményeket dolgozol fel? Milyen témák foglalkoztatnak?
Mivel textiltervezést tanulok, így rengeteg mintakollekciót kell terveznem, melyeket nagyon élvezek. Ezekből még nem sokat osztottam meg nyilvánosan, de ezen szeretnék változtatni, mert jelenleg ez az egyik, számomra, legizgalmasabb része a munkámnak. Bármilyen témát szívesen dolgozok fel általuk, szeretek kísérletezni.
A jelenleg általad készített ruhák, kiegészítők elkészítése során fontos szerepet játszik a fenntarthatóság? Ez miben nyilvánul meg? Mesélnél a tervezési folyamatról?
A fenntarthatóság valóban egy nagyon fontos tényező napjainkban. Úgy gondolom, hogy a fenntarthatósághoz hozzátartozik a magas minőségű munka. Mert egy jól kivitelezett darabot nemzedékeken át lehet hordani. Illetve, az is fontos, hogy nem termelek fölöslegesen, nem áll száz ugyanolyan póló a szekrényemben arra várva, hogy elkeljenek. Nyilván, én nem nagyipari körülmények között dolgozok, így nem termelek nagy mennyiségű hulladékot, de így is a munkafolyamat során kimaradt anyagokat mindig elteszem és például scrunchy-kat készítek belőlük vagy más módon igyekszem felhasználni őket.
Ki a célközönség?
Ruhák terén elsősorban a fiatal felnőttek, vagy bárki, aki szereti a csinos ruhákat. De például nagyon szeretek gyerekeknek tervezni mintakollekciókat.
Mit jelent számodra a stílus?
Coco Chanel mondta jól: A divat változik, a stílus örök.
Ebben szerintem minden benne van.
Mit gondolsz, van lehetőség olyan darabot készíteni, ami minőségileg és formailag olyan értékálló, hogy ösztönözheti az embereket a hosszabb távú viselésre - vagy szerinted már visszafordíthatatlan a manapság tapasztalható folyamatos vásárlási kényszer?
Szerintem a mi generációnk már sokkal nyitottabb az értékálló, tervezői vagy vintage darabok vásárlására és viselésére, hiszen mi már elég fiatalon kellett, hogy szembesüljünk a bolygónk elpusztításának tényével. Sajnos, anyagilag érthető okokból, sokan érzik úgy, hogy nem engedhetnek meg maguknak egy-egy tervezői darabot, akár hazai márkától sem. Viszont, valamilyen módon fontos lenne tudatosítani magunkban, hogy egy ilyen drágább, de minőségibb holmit, akár tényleg még az unokáink is megcsodálhatnak majd, míg egy fast fashion brand ruhája előfordul, hogy két hét hordás után szétfoszlik.
Egy divatcikk készítése során te mennyire látod előre annak tartósságát, élettartamát? Mennyire fontos szempont ez neked a termék kialakítása során?
Mivel egy-egy darabokat szoktam készíteni egy-egy ruhából, így elég jól látom azok élettörténetét. Általában magamnak, vagy ismerőseimnek készítek öltözékeket, melyeknek konkrét céljuk van. Például: nem rég egy estélyi ruhát készítettem. És mivel a tőlem telhető legjobb minőségben készítem el a termékeket, így azok élettartalma sem lesz rövid.
Szerinted a jelenlegi divat fenntartható irányba halad? Jellemző, hogy ezt az aspektust a tervezők figyelembe veszik?
Abszolút! Például: a hazai márkák jelentős része is a fenntarthatóság mellett kötelezte el magát. Jó minőségű anyagokból dolgoznak, szakemberekkel, értékálló holmikat készítve. Illetve, a vegan bőr használatát is ide lehet sorolni.
A METU oktatásában szerinted mennyire fontos a fenntarthatóság?
Az iskolámban is van most egy kedves kezdeményezés, miszerint a Multifelt Factory (Magyarország egyetlen nemezgyára) az iskolának adományozta a gyártás során keletkezett nemez hulladékokat és mi most azokból tervezünk különböző struktúrákat. Szóval, a félév egyik teljes projektje az újrahasznosításról szól.
Mi a véleményed, mennyire tudatosak a fiatalok? A közegedben lényeges a környezettudatosság, kevesebb ruhaszemét termelése a ruhavásárlási szokások kialakítása során?
Amennyire látom, a fiatalok körében elég nagy népszerűségnek örvend a vintage és használt ruhák vásárlása, mert értelemszerűen egy fiatal, keresettel nem rendelkező személy, aligha engedhet meg magának drága tervezői darabokat, de ily módon, kicsit tud a Földünknek és a saját pénztárcájának is kedvezni.
A tervezés során inspirálódsz a művészet különböző területei által?
Igen, volt már rá példa, hogy festészetből vagy építészetből inspirálódtunk a különböző tervezési feladatokhoz.
Van olyan ruhatervezési irány napjainkban, amit nagyon üdvözlendőnek tartasz?
Az abszolút zero waste tervezési irányok, igazán izgalmasak, amit például Vetlényi Alma is képvisel. Ez azt jelenti, hogy olyan szabásmintákat hoznak létre, melyek zéró hulladékkal járnak.
Az anyagok megmunkálásának melyik formája áll a legközelebb a tervezői munkádhoz?
Jelenleg szőni is tanulok, így ezt a technikát mondanám.
Van a hétköznapi viselettel kapcsolatos tanácsod - például a saját stílus kialakításáról?
Olyan holmit viselj, amiben jól érzed magad. Amitől magabiztosabb leszel és csinosabbnak érzed benne magad. Nincs értelme végig feszengeni napokat olyan holmikban, amik elvileg jól mutatnak, de Te szörnyen érzed magad bennük.
A minták rengeteg formában, léptékben, szinte bármilyen felületen megjelenhetnek. Van a munkáidban egyfajta spontaneitás, ugyanakkor figyelsz a részletekre. A legfontosabb talán mégis a hangulat, amit közvetítesz. Miként lesz egy ötletből vagy éppen egy emlékből, érzésből minta? Mitől lesz jó egy minta?
Ez egy nagyon izgalmas kérdés, hiszen most a mintatervezés az egyik nagy kedvencem! Először is, készítünk egy mood boardot, az adott ihlet, feladat köré. Majd miután megfogalmazódott bennünk, hogy pontosan mit is szeretnénk, jöhet a tervezés! Én sokszor szabadkézi rajzokat szoktam digitalizálni és úgy képezni a mintaelemekből Photoshopban és Illustratorban a kész mintákat. Akár csak egy-két mintaelemből is rengeteg mintatervet lehet létrehozni a számos különböző rapportálási (sorolási) móddal. Fontos szempont, hogy mivel az esetek jelentős részében terülő mintát tervezünk (mely nem egy egyedi kompozíció), így figyelni kell a jó sorolhatóságra, a mintaelemek esztétikus elhelyezésére, azok méreteire. Mindemellett, fontos, hogy a terveinket jó felbontásban mentsük el, hogy amikor azok ténylegesen nyomdába kerülnek, ne érjenek kellemetlen meglepetések bennünket.
Mennyire jellemző, hogy egy tervező külföldi vevőkörre építsen?
Nagyon is, bár nem túl könnyű bekerülni ezen körökbe. Pályakezdő kezdőként legalábbis. Viszont, a HFDA is szokott pályázatokat, mentorprogramokat meghirdetni kezdő márkáknak, hogy ezzel segítsék munkásságukat.
Szűk a mozgástér a mai magyar textiltervezésben?
Sajnos, eléggé. Textiltervezőként sokan dolgoznak ki külföldre, mert sajnos itthon nem nagyon van lehetőség az ilyesfajta tevékenységek komolyabb űzésére, tekintve, hogy az erre létrehozott gyárak, üzemek már nem, vagy kisüzemként funkcionálnak.
Milyen nehézséget emelnél ki, ami téged érintett az elmúlt évek alatt?
A legnagyobb mérföldkő a közelmúltban a számomra az egyetemre jelentkezés és bejutás volt. Mivel, ez egy hosszú és komplex procedúra, sok lemondással jár, főleg, hogy pont végzős évemben szerveztem meg életem első kiállítását is. Jelenleg, az online oktatás okoz némi nehézséget, de mindenki igyekszik a lehető legjobbat kihozni a helyzetből.
Mennyire követed a nemzetközi trendeket?
Követem őket természetesen, de a magyar trendekkel tudok közelebbi kapcsolatot ápolni, mivel immáron negyedik alkalommal is dolgoztam a hazai, Budapest Central European Fashion Week-en, mely közeli belátást ad az éppen aktuális kollekciókra.
Hétköznap miben szeretsz öltözködni?
Karantén idején kényelmes otthoni holmikban szoktam lenni, normál körülmények között viszont szeretek nőiesen öltözködni, ezt szerintem az általam készített ruhák is elárulják.
Mi az álmod?
Olyan kreatív munkából megélni, melynek végzését élvezem és büszke lehetek rá.
Mik a rövid-, és hosszú távú terveid?
Hogy
elvégezzem az egyetemet, szerezzek sok-sok szakmai tapasztalatot, ha lesz
lehetőségem rá, külföldön is szeretnék tanulni, hacsak egy szemesztert is. Hogy
társuljak valakikkel, akikkel jól tudunk együtt dolgozni, vagy alapítsak egy
saját vállalkozást, vagy egy meglévőhöz csatlakozzak be. Még nem tudom mit fog
hozni a jövő, hisz ha valamit megtanulhattunk a pandémia idején az az, hogy
felesleges túlságosan előre tervezni, mert egy szempillantás alatt minden
megváltozhat. Abban bízok, hogy én is megtalálom majd a helyem a világban és
valami kézzelfoghatót, másoknak is örömet okozó dolgot, alkothatok majd nap,
mint nap.